Kiekvieną akimirką mes išgyvename tam tikras emocijas. Jos tampa svarbios mūsų gyvenime labai anksti. Svarbu mokėti jas atpažinti, suvokti kodėl jos kyla, mokėti reguliuoti, kontroliuoti, tinkamai išreikšti.
Visos emocijos yra legalios. Nėra jokių “neteisingų” emocijų. Svarbu tai, kaip mes jas išreiškiame. Yra kelios pagrindinės, kurias mes jaučiame dažniausiai. Jas, pirmiausiai, mes ir turime atpažinti, suprasti ir išmokti valdyti.
EMOCIJOS - KAS TAI?
Emocijos – tarsi įprasta, net gi įgimta kiekvieno žmogaus visumos dalis.
Daugelį iš jų reikšti gebame dar kūdikystėje: šypsena – kai gera, krykštavimas – kai linksma, ašaros – kai skauda, liūdna ar nemalonu. Specialistai darniai sutaria, kad vaiko emocinį intelektą ugdyti reikia pradėti nuo pat mažumės, tai yra darželyje arba net namuose – dar iki išėjimo į socialines erdves.
“Kiekvieną dieną išgyvenime daug skirtingų emocijų. Ne visos jos teigiamos ir malonios.
Labai svarbu visas jas priimti ir pamilti. Raskime sau tinkamiausius būdus išjausti jas ir paleisti.”
- PIEVOS padalinio vadovė, Silvija
KOKIOS YRA PAGRINDINĖS EMOCIJOS?
Liūdesys. Mums gyvybiškai svarbus. Šis jausmas parodo, kad mums kažko trūksta arba turime kokį nors norą. O jeigu nebūtų liūdesio jausmo, greičiausiai apie šiuos dalykus nė nesusimąstytume.
BAIMĖ. Patys mažiausi turi svetimų žmonių baimę, nerimą, jis pasireiškia dažniausiai 8–9 mėn. amžiaus vaikams, tačiau gali tęstis ir ilgiau. Atsiskyrimo baimė nuo tėvų, o ypač nuo mamos, dažniausiai būdinga nuo 10 mėn., gali išsitęsti ir iki 2 m. amžiaus. 4–6 m. amžiaus vaikai dažniausiai išgyvena baimes, susijusias su vaizduotės sukurtais objektais.
GĖDA. Atsiranda, kai dėl mūsų elgesio ar tam tikrų veiksmų kyla grėsmė, kad mus atstums kitas žmogus, ar žmonių grupė.
NERIMAS. Kai kalbama apie tai, ko mes bijome ateityje, kažkokio menamo dalyko. Pervertiname kylančios grėsmės riziką, nuvertiname savo galimybes susitvarkyti su kylančia problema.
PYKTIS. Sukelia mintys, kad nėra taip, kaip mes norime, kad būtų, kažkas veržiasi į mūsų erdvę, nori mumis pasinaudoti. Sveikas pyktis – tai sveika, adekvati reakcija. Kai kažkas tikrai braunasi į mūsų erdvę, nori mums pakenkti.
KALTĖ. ne įgimtas jausmas, jį išprovokuoja su mumis susiję aplinkiniai. Paprastai kaltės jausmą kartais sąmoningai, kartais patys to nesuvokdami vaikui suformuoja tėvai ar kiti mažylį auklėjantys suaugusieji.
Tai tik maža dalis galimų emocijų ir jausmų. Jausmų įvairovėje, tai tik dalelė, to, kur galime išreikšti save!
KIMOCHIS – ŽAISLAI, TURINTYS JAUSMUS
Pažinti, susidraugauti ir tinkamai išreikšti jausmus gali padėti nuotaikingi ir be galo mielai minkšti žaisliukai - KIMOCHI. Jų pagalba siekiama ugdyti vaikų savigarbą, pasitikėjimą savimi, emocinį intelektą, skatinamas pozityvus vaikų elgesys, lavinamas vaiko charakteris ir bendradarbiavimo įgūdžiai.
Programos filosofija yra paremta penkiais pagrindiniais principais: kiekvienas vaikas gali išmokti būti: PAGARBUS, ATSPARUS, ATJAUČIANTIS, MALONUS IR DRĄSUS.
Jaukūs ir švelnūs žaisliukai padeda vaikams kalbėtis apie jausmus, kurie kartais būna labai painūs. Ši programa padeda vaikams šiuose jausmuose susigaudyti ir suprasti ne tik tai, ką vaikas jaučia šią akimirką, bet ir moko savikontrolės, tinkamai parinkti balso toną, žodžius, kūno kalbą.
Vaikai, susipažinę su kimočiukais gebės įvardinti jausmų pavadinimus, mokysis juos valdyti, kalbėtis, išmoks didžiuotis savimi. Taip vaikai ugdysis emociškai – formuosis jų socialinis ir emocinis raštingumas!
“Grupėje Kimochi dažnas svečias. Jo pagalba vaikai mokosi ir prisimena taisykles. Visi kartu kalbamės apie pagarbą aplinkai, žmonėms ir sau.
Kimochi dažnai naudojame užklupus liūdnoms emocijoms. Jo apkabinimas praskaidrina net tamsiausią dieną. Kiekvienas žaisliukas atkeliauja su skirtinga nuotaika, emocija, pamoka ir istorija.
Vaikams daug lengviau susipažinti ir susidraugauti su savo emocijomis, kai jos pateikiamos teatralizuotai ir naudojantis Kimochi žaislais.
-PIEVOS padalinio, Smalsučių grupės auklėtoja, Daiva
Kommentare